torsdag 20 mars 2014

Sex och samlevnad, elevers debattinlägg.

En helt vanlig dag.
07.15, alldeles för tidigt ringer klockan på mobilen. Jag går upp och hoppar in i duschen för att försöka piggna till. Med håret i en turban av handdukar går jag till köket för att äta frukost, som alla andra dagar i veckan brer jag en macka med smör som jag slänger i mig på max fem minuter. Efter frukosten sminkar jag mig, någonting som har visat sig ta både tid och tålamod. På något sätt lyckas jag alltid måla fel när jag ska måla eyeliner på det andra ögat, då gäller det att snabbt göra om och göra rätt, men det slutar oftast med att man är lite sen till nästa moment - att blåsa håret, vilket man aldrig hinner göra ordentligt vilket resulterar i att plattången ryker eftersom att håret fortfarande inte är riktigt torrt. Kläder drar jag på mig snabbt eftersom att jag nu inte längre har tid att välja ut den där outfiten som jag tänkte att jag skulle ha. Med tandborsten i munnen springer jag ut i hallen och drar på mig skorna och jackan.

08:42, sen som vanligt kommer jag springandes i sista sekund och hinner fram innan bussen kör iväg. Som de svenskar vi är, är hälften av säten upptagna och den andra hälften med en väska på sig, jag väljer ut ett offer som jag med blicken tvingar att flytta sin väska så att jag kan slå mig ner.

09:30, framme i skolan. Går som vanligt till skåpen först där jag möter mina klasskompisar, på tisdagar har vi matte först vilket är ett utav de ämnena jag har svårt för och innebär att jag får sitta och kladda i boken hela lektionen. Suck.

11.00, andra lektionen börjar och jag är redan hungrig. Jag håller handen på magen i hopp om att ljudet ska dämpas, sjunker ner i stolen och hoppas ingen annan hör. En halvtimma in i lektionen inser jag att jag inte hört ett ord utav vad engelskaläraren sagt. Tiden går alldeles för sakta och det enda jag kan tänka på är mat.

12.15, lunch, äntligen. Besvikelsen slår till när jag ser att det enda som serveras är fisk. Jag äter en potatis och tar ett glas vatten till det. Det är nog bra det ändå eftersom jag inte tränat på länge. Jag följer mina vänner till ett ledigt bord i den allt för fulla matsalen. Lika obekväm som vanligt försöker jag stoppa i mig maten utan att se rolig ut.

13.05, redo för eftermiddagens lektioner tar jag mig upp till D-plan med en kopp te i handen. Jag känner mig pinsamt andfådd när jag når våningen och försöker dölja hur mycket jag flåsar.

15.00, under dagens näst sista lektion får jag ett mail om att nästa lektion är inställd. Dagen känns plötsligt betydligt bättre. Nu kommer jag ha tid att göra allt det plugg som jag har skjutit upp så länge!

16.30, väl hemma gör jag en kopp te och äter 3 mackor eftersom att jag är så sjuuukt hungrig efter att knappt ha ätit alls under dagen. Jag hittar en chokladkaka i skafferiet som jag slukar. Efteråt kommer den dagliga ångesten, ångesten över hur mycket jag äter, ångesten över hur lite jag tränar och ångesten tack vara alla skoluppgifter jag redan ligger efter i.

18.00, det har gått två timmar sedan jag sa att jag skulle sätta igång och plugga, men ännu har jag inte ens slagit upp böckerna utan ligger fortfarande i sängen och slökollar igenom bilder på Instagram som jag redan sett fem gånger. De flesta bilderna är så kallade selfies på tjejer med sitt perfekta utseende. Varför ser inte jag ut som dem? Ångest igen.

19.00, efter att i panik ha kollat igenom vad det egentligen är som jag ska plugga på ropar mamma i köket att det är mat. Jag äter med min familj och klagar över hur mycket jag har att göra.

19.30, tvingar mig själv att ta tag i plugget och inser snabbt att det till och med var lite mer än jag trodde att det var. Jag lägger mig ner i sängen i frustration och sätter på musik som är högre än mina tankar. Smsar min kompis och frågar hur mycket hon har gjort och det känns betydligt bättre när hon heller inte har gjort något utav det, bättre att misslyckas i grupp än att misslyckas ensam.

20.00, nu sätter jag igång. Tiden är kommen. Death is here. Med pennan i högsta hugg och ett block i knät bestämmer jag mig för att NU är det dags för mig att ta tag i mitt liv. Jag skriver en To Do List, där jag listar allt jag har att göra med det som jag tycker är viktigast högst upp och det som är näst viktigast under osv. Genom att skriva listan lurar jag mig själv att tro att jag faktiskt är ganska organiserad av mig och att jag har koll. Sedan börjar själva pluggandet som visar sig gå ganska bra när man faktiskt försöker.

21.30, nu ger jag upp. Jag har faktsiskt pluggat bra i en och en halv timma med bara några få dippar in på tumblr och twitter. Därför belönar jag mig själv genom att hämta godispåsen i köket sedan sätter jag mig i mitt rum med datorn i knät för att se några avsnitt av One Tree Hill.

23.00, minst en och en halv timme långa stund av frihet passerar snabbt och jag bestämmer mig för att gå och lägga mig. Jag tvättar bort mitt smink och borstar sedan tänderna. Jag säger godnatt till min familj och går sedan till mitt rum för att byta om. Jag flätar mitt hår och går sedan och lägger mig i sängen. Jag kollar även igenom både Instagram och Twitter innan jag släcker lampan och somnar.

MVH
Tre flickor i SA13B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar